fbpx

Unionens goda idé

Fackförbundet Unionen månar om sina medlemmars kompetensutveckling. Kanske var det därför som många som läste hos oss tidigare beviljades studiestöd från dem*.

Extra spännande är att man nu dessutom rekommenderar sina medlemmar att lära sig arbeta med coachande samtal och då enligt samtalsmodellen GROW. Just den som vi baserar flera av våra distansutbildningar online på.

På sin hemsida beskriver Unionen mycket pedagogiskt hur du kan skapa en checklista genom att utgå från samtalsmodellen GROW:

“Goal.
  • ”Vad är det du vill uppnå?”
  • ”Vad är syftet med det här?”
  • ”Varför är lösningen av problemet viktig för dig?”
  • ”Vilka är konsekvenserna?”

Gå inte vidare till nästa steg förrän du själv klart förstår vad medarbetaren vill uppnå.

Reality.
  • ”Hur ser situationen och omständigheterna ut?”
  • ”Vilka aktörer är inblandade eller påverkas?”
  • ”Vad handlar det här egentligen om?”
  • ”Vad har gjorts hittills?”
  • ”Vad har fungerat/inte fungerat?”
  • ”Vilka (del)resultat har redan åstadkommits?”

Låt medarbetaren beskriva både interna och externa faktorer.

Options.
  • ”Vad ser du som främsta lösningen?
  • ”Vilka andra alternativ kan vara möjliga?”
  • ”Vilka för- och nackdelar finns med de olika vägvalen?”
  • ”Vad tänker du är viktigt att göra i det här läget?”
  • ”Vad är det främst som hindrar dig?”
  • ”Hur brukar du agera i liknande situationer?”
  • ”Vilka andra personer skulle kunna ha uppslag och idéer på vad som kan göras?”

Här frågar du till dess det finns många alternativ att välja mellan i nästa steg.

Wrap-up.
  • ”Av de alternativ som nu är tydliga, vilket tror du mest på?”
  • ”Vad känner du inför möjligheten att genomföra det valda alternativet?”
  • ”Hur säker är du på att lyckas?”
  • ”Hur vill du att vi följer upp det här samtalet?”

Låt medarbetaren fatta ett beslut och berätta för dig vad hen avser att göra.”

Slutligen nämner  Unionen den kanske största faran för dig som håller i samtalet:

“Ställ frågor – kom inte med lösningar

Den största fallgropen är att du (coachen) själv tar över problemet och löser det. Den risken är överhängande, och lockande, eftersom den oftast är snabbast. Men den ger inte någon långsiktig effekt, eftersom du då inte låter din medarbetare ”svettas” lite och själv utveckla en lösning, vilket är själva poängen med coachning. Du måste därför anstränga dig att ställa frågor och inte komma med lösningar.”

Bra formulerat av Unionen

*Tyvärr har Unionen inte kvar sitt studiestöd. Men hos CSN finns det numera möjlighet att söka ett så kallat omställningsstudiestöd för dig som är mitt i arbetslivet. [240221: Vi undersöker nu möjligheterna att få detta vid studier hos oss.]

Ovanstående låter faktiskt precis som när vi övar vid de lärarledda handledningarna. Till exempel på:

Bli samtalsterapeut?
Mycket att tänka på kanske men det mynnar ut i att kunna driva ett samtal. Viktig kompetensutveckling oavsett vad du arbetar med.

Distansutbildningen Certifierad samtalsterapeut med e-hälsa är tänkt för dig som vill vill växa som människa och samtidigt hjälpa andra med deras utmaningar och hålls helt online. Det du lär dig fungerar lika bra för dig som samtalsterapeut i den fysiska verkligheten som via nätet.

Du får en grundutbildning för vidare förkovran men också möjlighet att inleda ett lönsamt och givande komplement genom att arbeta med samtal. Det kan också vara så att du går utbildningen för att bli bättre på det du gör idag.

När du anmält dig placeras du i en grupp tillsammans med två, tre eller fyra andra personer som du har möten med t ex på Teams eller Zoom. Ni hörs av ett par tre gånger i månaden (eller oftare, om ni vill) och går igenom övningar samt övar samtal med varandra. Du växlar mellan att vara terapeut, klient och observatör.

Passa på att njuta av den rollen som observatör. Det är mycket lärorikt att lyssna och som samtalsterapeut har du sällan eller aldrig möjlighet att höra hur andra jobbar. Övningarna hämtar ni från e-boken som ingår och filmerna i månadsbreven. Du behöver alltså inte köpa någon ytterligare litteratur.

Efter månad sju kommer du in på avsnittet med en egen provklient. Provklienten är en person som i stort sett mår bra men som kanske har en sak man vill diskutera med någon man inte känner sedan tidigare.

Under arbetet med provklienten använder du etablerade verktyg från kbt och transaktionsanalys i ett separat program vi kallar Vardagspsykologi. Detta brukar ge spännande insikter – både för provklienten och för dig som blivande samtalsterapeut.

Upplägget ger dig full frihet att studera när du vill och har lust. De enda tider du behöver passa är dem ni kommer överens om i gruppen.

Vi värdesätter arbetslivserfarenhet. Därför är vi noga med att du inte kommer direkt från skolan utan att du har hunnit uppleva en del innan du börjar hos oss. Det gör också att de flesta deltagare passerat de 30.

Utbildningen är också ett sätt att bygga nätverk. Både inom din egen grupp och i den sluta gruppen på Facebook för blivande och nuvarande samtalsterapeuter.

Sugen på att vara med? Läs gärna mer om Certifierad samtalsterapeut med e-hälsa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *