Inspireras av framtiden

Vad vet du om framtiden? Inte så mycket kanske men en sak är i alla fall säker: fortsätter du som som idag så blir livet de närmaste åren ungefär som nu.

Detta såvida det inte händer något som gör att du plötsligt är “omkörd” av vänner, yngre generationer, konkurrenter. Eller andra som du jämför dig med.

Men det måste inte bli så. Du kan styra om och arbeta mot ett mål som känns både meningsfullt och angeläget. Hemligheten är att kunna visualisera vilket också är ett viktigt verktyg på samtalsterapeut-utbildningen.

Se vägen till framåt

Att visualisera handlar om att blicka framåt och se läget så som det är, eller borde vara, om säg fem år. Det låter praktiskt att inspireras av framtiden men hur gör man?

Enklast är om du är i en dialog med någon, t ex en samtalsterapeut. Någon som ber dig måla upp bilden av hur du skulle vilja ha det om just fem år och som sedan låter dig berätta fritt utan att avbryta. (Det här med att vara tyst och lyssna är också ett viktigt verktyg på utbildningen.)

När du är målat upp en bild av hur du skulle vilja ha det får du så följdfrågan: “Och hur kommer du dit?”

Hemma och på jobbet

Gissa om det är effektivt att du i samband med att du berättat om din önskade framtid också får redogöra för vägen dit. Nu är du nämligen i ett läge  där du snabbt kan ta fram relevant kunskap och dra effektiva slutsatser. Det visar sig nog att du har ganska klart för dig vad som krävs och kan ta första steget omgående.

Den här tekniken är mycket användbar i en rad olika situationer. Självklart på det personliga planet i frågor som rör nära och kära, planer för familjen samt hälsa och sjukdom. Men visualisering är också effektivt på jobbet, i affärsvärlden ja i massor med olika sammanhang.

En av personerna på e-Universitetet har en bakgrund i reklamvärlden. Att hjälpa kunder och medarbetare att visualisera skulle ha varit ett utmärkt verktyg för att driva arbetet framåt. Om han bara känt till tekniken att inspireras av framtiden…

Mer om utbildningen
Certifierad samtalsterapeut med e-hälsa går helt via nätet och är tänkt för dig som vill vill växa som människa och samtidigt hjälpa andra med deras utmaningar. Du får en grund för vidare förkovran men också möjlighet att inleda ett lönsamt och givande komplement genom att arbeta med samtal. Det kan också vara så att du går utbildningen för att bli bättre på det du gör idag.

När du anmält dig placeras du i en grupp tillsammans med två, tre eller fyra andra personer som du har möten med, t ex på Teams eller Zoom. Ni hörs av ett par tre gånger i månaden och går igenom övningar samt övar samtal med varandra. Du växlar mellan att vara terapeut, klient och observatör.

Passa på att njuta av den rollen som observatör. Det är mycket lärorikt att lyssna och som samtalsterapeut har du sällan eller aldrig möjlighet att hörs hur andra jobbar.

Efter månad sju kommer du in på det där med en egen provklient. Provklienten är en person som i stort sett mår bra men som kanske har en sak man vill diskutera med någon man inte känner sedan tidigare.

Under arbetet med provklienten använder du etablerade verktyg från kbt och transaktionsanalys i ett separat program vi kallar Vardagspsykologi. Detta brukar ge spännande insikter – både för provklienten och för dig som blivande samtalsterapeut.

2 reaktion på “Inspireras av framtiden

• 10 november, 2019 kl. 09:51
    Permalink

Hej är intresserad. Är snart utb humanistisk socialpedagog och har lite fristående kurser i KBT och Mi

Svara
    • 11 november, 2019 kl. 10:14
      Permalink

Hej Renate,
      Så trevligt, vi mejlar kursplanen till dig nu.
      Bästa hälsningar
      Olof Neergaard