Här är ett referat från vår workshop den 23 juni 2025 kring distansutbildningen Certifierad samtalsterapeut med e-hälsa:
Om oss
- Eva-Lotta Hallius var en av de första som anmälde sig till utbildningen när vi körde igång hösten 2015. Hon var då redan organisationskonsult och coach på PCC-nivå och arbetade bland annat med ledarskapsutbildningar. Idag arbetar Eva-Lotta som handledare hos oss och som samtalsterapeut med egna klienter.
- Undertecknad drev reklambyrå när jag kom i kontakt med ett par psykoterapeuter som höll terapeutiska utbildningar i klassrum i Malmö och Stockholm. Tillsammans med dem gjorde jag om utbildningarna för en digital miljö. Då upptäckte jag också att verktygen i Certifierad samtalsterapeut hade varit bra att ha i mitt tidigare arbete: för att hjälpa kolleger att samarbeta och få kunder att lyfta blicken.
Metodik
- På e-Universitetet läser du in materialet på egen hand och sätter därefter dina nya kunskaper på prov när du övar samtal i gruppen som du blir placerad i. Metoden kallas upplevelsebaserad inlärning och är det mest effektiva sättet att tillägna sig nya kunskaper som vuxen. Dessutom är det väldigt roligt.
- Grupperna består av 3 – 5 personer och när ni väl lärt känna varandra brukar ni komma varandra ganska nära. Det kan vara både gråt och tandagnisslan men också mycket skratt i grupperna. Här möter du personer med kanske en helt annan bakgrund och bostadsort* än du men med ett gemensamt intresse. Nämligen vad som går att åstadkomma med samtal.
- Under de ca 12 månader som det krävs att bli färdig och få sitt certifikat möter du oss under fyra handledningar där vi stämmer av hur du tagit till dig av materialet. Under de sista tio veckorna arbetar du även med en egen provklient. Detta är en person som du inte känner sedan tidigare och antingen hjälper ni varandra i gruppen med att hitta provklienter eller så brukar vi ha namn på lager.
- Våra övningar utgår från samtalsmetodiken GROW. Här får klienten bestämma ett ämne för samtalet, berätta om nuläget, sätta ett mål för dagens samtal samt mot slutet även sammanfatta samtalet. Dessutom får du tillgång till en stor mängd verktyg som du använder efter behov. Här kan du ta en titt på ett av dem.
I praktiken
- Eva-Lotta genomförde ett digitalt terapisamtal på en deltagare ikväll som modigt gick in som klientrollen under knappt tio minuter. Ämnet var att våga säga ifrån på arbetsplatsen. Detta är ett bra exempel på vad man kan möta som samtalsterapeut, eller hur man nu vill använda kunskaperna från utbildningen. Många som läser hos oss vill bli bättre på att hantera medarbetare, möta kunder, etc. Eller ha egna klienter.
Erbjudande
- Allra sist fick deltagarna ett specialerbjudande till nästa kursstart. Kanske kör vi vi en ny workshop 2026 och då blir det kanske ett nytt erbjudande.
Vid pennan: Olof Neergaard, medgrundare och admin på e-Universitetet